dimarts, 18 de març del 2014

22. ALGUNS DELS OCELLS QUE MÉS M'AGRADEN

1. Cigonya blanca
Alguna vegada ja ho he comentat, m'agraden els ocells, anar-los a veure en llibertat, observar com es mouen, com festegen, com mengen i fins i tot com dormen. També busco aquell que no he vist mai i llavors el gaudi és complert. M'ho passo bé i desconnecto de tota la resta quan soc allà mirant-los, no hi ha quasi res més.

El món dels ocells potser tan ampli com es vulgui: una afició senzilla de sortir al camp i reconèixer-los, o ser un aficionat amb algun grau d'implicació i col·laboració, o el científic  que hi dedica tota una vida. Jo estic en la part baixa del segon grau, i això vol dir que col·laboro amb un parell d'entitats ornitològiques fen censos quan ho demanen, o introduint els avistaments que faig en les meves sortides en una pàgina web (www.ornitho.cat) i així donar eines de treball als estudiosos.


2. Arpella vulgar, femella.
La introducció m'ha sortit un xic llarga i espessa però la considero necessària per entendre el que faig. 

Ara passo immediatament a respondre al títol de l'article, alguns dels ocells que més m'agraden, només alguns.

El primer ocell que vaig identificar sense l'ajuda de ningú va ser el Cabussó emplomallat, una espècie semblant a un ànec que pot viure en aigua dolça o salada, amb la característica que quan té cries les transporta per l'aigua sobre el seu llom. I de la mateixa família és el Cabusset, on a Mallorca en diuen "Setmesó", per petit.


3. Flamencs
M'agraden els limícoles, ocells que viuen i mengen en espais de poca aigua i fangosos, n'hi ha molts i difícils d'identificar, però en especial he d'anomenar-vos: la Xivitona, la Fredeluga i el Cames llargues, però amb una menció especial pel Bec d'alena.


4. Blauet
En un altra aspecte els rapinyaires, els predadors de l'es aus, alguns d'ells ràpids i letals en les seves accions, i altres tan majestuosos en el seu volar. Aquí vull anomenar-vos l'Arpella vulgar, un rapinyaire mitjà on la femella queda en el lloc de cria i el mascle fuig cap el nord eludint la responsabilitat. Dels grossos el Voltor comú, el del cap pelat, és magnífic veure'ls volar en cercles aprofitant les corrents tèrmiques.


5. Gavià argentat
També vull parlar-vos dels ardeids: agrons, cigonyes, martinets i flamencs, són moltes les especies, en aquest moment no sabria decidir-me entre el Martinet de nit, el Bernat pescaire o la Cigonya.

Dels petits el Blauet, potser un dels ocells més ràpids, ell sempre atent en un branca vora de l'aigua i en un no res es capbussa i surt amb un peix a la boca, ben satisfet mostrant-lo a tothom que el vol veure.


6. Martinet de nit
Voldria explicar-vos un tema d'iniciació: quan hom identifica ell sol i per primera vegada un ocell crida "bimbo", i és veu obligat a convidar a tots els que l'acompanyen per celebrar-ho. Els francesos, en el mateix sentit, en diuen un "oiseau bouteille" .

Bé, ja sabeu un xic més de mi, i encara que aquest escrit no parla de Poblenou pel barri també hi volen ocells.

També us deixo dit que podeu comptar amb mi el dia que vulgueu veure ocells, només cal posar-nos d'acord en el lloc i la data.

Per acabar un aclariment sobre un fet molt comú, les gavines o altrament dites "gaviotes" que volen per Barcelona, sí, aquelles que són grosses i que fan aquells crits tan estridents, no són gavines sinó Gavians argentats.


                                                                Joaquim Surribas (març 2014)

Les sis fotografies pertanyen a la meva col·lecció de més de 3.000, totes fetes meves en diferents indrets. 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada